måndag 20 april 2015

Process, tema, frågeformulering

Se över din gestaltningsprocess, välj ut 8-10 delar som varit extra viktiga (t.ex. en punkt som lett till en vändning, fört framåt, varit extra kritiskt/svårt, blivit ett vägskäl).
  • filmerna Orlando - genus/kropp & Hannah Arendt - mänsklig ondska, gruppdynamik/masspsykologi → normer/maktordningar i samhället
  • lära mig om digitala verktyg för framställning av interaktiv digital "värld"/spel, test av programmen Stencyl/RPG Maker (varav jag väljer det första)
  • budskap i media/reklam/skyltar/skyltar/avspärrningar
  • eget skapande genus/kropp och makt
  • förlagor med fysisk drömvärld/undermedvetet - Alice i Underlandet (bok), Alice Madness returns (spel), Persona 4 (spel)
  • självförsvar – genus/kropp
  • eget skapande natur (växter/djur/avhumaniserade människor) och makt, maktens blommor
  • Stencyl-arbete, spelskapande med digitala verktyg
  • korsstygn - digitalt, genus och makt
  • korsstygn - traditionellt (material inköpt, motiv skissat), genus och makt
   
Formulera 3 olika ingångar/teman för skrivandet (t.ex. begrepp, gemensam nämnare, övergripande innehåll, röd tråd).
  • digitala verktyg (lära mig/använda i ett undervisningssammanhang)
  • makt relaterat till genus/kropp/natur
  • digital "värld"/spel utifrån fysisk drömvärld/undermedvetet
  
Formulera 1-3 didaktiska frågor som har relevans för det arbete du genomfört.
  1. Hur kan digitalt spelskapande användas i undervisningen?
  2. Hur kan genus, kropp och natur (kopplat till makt) behandlas i (bild)undervisningen?
  3. Hur kan genus, kropp och natur behandlas i (bild)undervisningen genom digitalt spelskapande?
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar